HET VERKOOPPOTENTIEEL ONTWIKKELEN

Divider text here
Aan de andere kant van de keten probeert Hassan nieuwe markten te veroveren. De voorbije twee jaar werd veel voorbereidend werk verricht: ontwikkelen van een marktstudie, een businessplan, een marketingstrategie, een salesportfolio, enz. Maar er is nog veel werk aan de winkel. Het potentieel is aanwezig, meer bepaald in het bovenste marktsegment.

De uitdaging van de komende jaren is de prospectie opdrijven, het distributiegebied uitbreiden en het product opwaarderen, meer bepaald door afgeleide producten te creëren.
De omzet van de waardeketen is in zes jaar tijd verdriedubbeld (in dirham)

MARKETINGSTRATEGIE

Divider text here
Eerste stappen ondernomen om de verkoop op te krikken
Het product opwaarderen
Na de laboratoriumanalyses werd de productie verdeeld in drie categorieën, volgens de kwaliteit. Er werd een productgamma gecreëerd. Voor elke categorie werden verpakkingen en etiketten ontworpen.
Klanten werven
De producenten hebben begrepen dat ze ‘uit hun dorp moeten komen’ om potentiële klanten te werven in de stad. De economische samenwerkingsverbanden worden begeleid bij verkoopprospecties. Resultaat: tijdens het Internationaal Landbouwsalon in Marokko van 2016 lag de verkoop van saffraan 46 % hoger dan het jaar ervoor.
Transparante prijzen
Voor elke categorie werd een prijslijst opgesteld die openlijk wordt uitgehangen, wat vrij uitzonderlijk is op een markt waar informele onderhandelingen de regel zijn. De commercieel verantwoordelijken werden gesensibiliseerd om niet onder de minimumprijzen te duiken.
Promotie
Het merk ‘Dar Azafran’ werd op de markt gebracht onder de slogan ‘een uitstekende saffraan voor uw smaakpapillen en uw welzijn’. Contacten leggen met reisbureaus om een toeristisch programma rond saffraan te organiseren, is een van de projecten van het stappenplan voor de komende jaren.
Er is bewustwording over de kostprijs. Vroeger verlaagde de Voorzitter de verkoopprijs voor alle vrienden en partners. Nu zijn ze zich ervan bewust dat ze niet onder een minimumprijs mogen verkopen om te kunnen overleven zonder subsidies. Ze argumenteren in plaats van de prijs te verlagen.

DE SAFFRAANMARKT

Divider text here
Saffraanverkoop op de soek. De verkoopprijs die de producenten via de coöperaties krijgen ligt 0,50 euro per gram hoger dan de prijs van de soek.
Saffraan wordt vooral verkocht via informele kanalen, in handen van enkele tussenpersonen, die onderling afspreken om druk uit te oefenen op de saffraanprijs in de wekelijkse soek. De meest kwetsbare producenten verkopen een deel van hun oogst meteen tegen een lage prijs om hun onmiddellijke uitgaven te kunnen financieren.

Het is de bedoeling dat in de toekomst de economische samenwerkingsverbanden, zoals die waarvoor Hassan werkt, het grootste deel van de saffraanoogst opkopen en verkopen tegen een zo eerlijk mogelijke prijs. In 2016 kregen de producenten via hun coöperatie of esv een prijs die 0,50 euro per gram hoger lag dan de prijs van de soek. 

Door de commerciële capaciteiten van de economische samenwerkingsverbanden te versterken wordt een alternatieve weg geopend om de saffraan op de markt te brengen via formele kanalen. Indien dit gepaard gaat met een kwaliteitsverbetering van de saffraan, is het helemaal in het voordeel van de producent! Dat is de uitdaging die Khadija, Fatima, Fatima-Zahra en An en Hassan aangaan.  

Saffraan: EEN WAARDEKETEN IN VOLLE BLOEI

Divider text here
Kies een speler uit de keten en ontdek hoe hij of zij bijdraagt tot de ontwikkeling ervan.
Vrouwen, een cruciale rol in de saffraanketen
Khadija, saffraanproducente
haar verhaal
Coöperaties, de toekomst van de saffraanketen Fatima, coach
HAAR VERHAAL
Een labo in nauw contact met de producenten
Fatima-Zahra, laborante en An, biochemicus
hun verhaal

Delen

BLIJF OP DE HOOGTE

Divider text here
Volg onze acties en de laatste trends in internationale samenwerking.